وزیر کشور با ارائه توضیحاتی درباره قانون جدید انتخابات، گفت: مطابق این قانون از ۱۶ مرداد ماه، پیش ثبت نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

دکتر احمد وحیدی وزیر کشور شامگاه یکشنبه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برگزاری انتخابات مجلس و جزئیات قانون جدید انتخابات گفت: انتخابات در ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، انتخابات در ایران نماد مردمسالاری دینی است. بنابراین دقت، سلامت، امنیت، سرعت و صحت نکات مهمی است که در ۴۰ انتخابات گذشته در انقلاب اسلامی، مد نظر بوده و سلامت انتخابات ما بسیار زبانزد است.

وی با بیان اینکه قانون جدید تلاش دارد همین مفهوم را تقویت کند، ادامه داد: از نکات مهم این قانون و تفاوت آن با قانون قبل، موضوع پیش ثبت نام است که از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: نکات دیگری که در این دوره از انتخابات داریم، بحث شفافیت مالی است که قانون آن مربوط به سال ۹۸ بوده اما تاکنون محقق نشده بود که اکنون برای آن شیوه نامه تهیه و ابلاغ شده است.

وزیر کشور درباره ویژگی های قانون جدید انتخابات اظهار کرد: موضوع تبلیغات هم در قانون جدید انتخابات پیش‌بینی شده است. علاوه بر اینکه فرصت کافی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، از تخریب و موضوعاتی که فضای انتخابات را نامناسب کند هم جلوگیری‌ می کند. همچنین مواعید زمانی را برای بررسی بیشتر در اختیار قرار می‌دهد.

دکتر وحیدی تاکید کرد: اگر کسی در پیش ثبت نام شرکت نکند، فرصت را از دست داده است. بنابراین، کسانی که تمایل دارند برای پیش ثبت نام اقدام کنند، باید اسناد و مدارک خود را آماده سازند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام 

وی یادآور شد: در پیش ثبت نام مدارک تحصیلی، پایان خدمت برای آقایان، عدم سوء سابقه و دو تابعیتی نبودن داوطلبان ملاک است.

وزیر کشور یادآور شد: با این روند وقتی به ثبت نام نهایی برسیم، ثبت نام های غیرواقعی (کسانی که مدارک لازم را ندارند) را نخواهیم داشت و این گونه به داوطلبان واقعی رسیدگی خواهیم کرد.  

ضابطه واحد تبلیغاتی 

دکتر وحیدی در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات انتخاباتی هم اظهار کرد: در قانون جدید، فرصت تبلیغات تغییر خاصی نداشته است اما پیش بینی شده است که بر اساس سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، به طور مساوی از امکانات دولتی به ویژه برای کسانی که امکان مالی خاصی ندارند، بهره مند شوند. شیوه‌نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث فضای مجازی محدودیت های خود را دارد. فرض بر این است که تبلیغات در همه حوزه ها از یک ضابطه واحد پیروی می کند. با این حال، برای نظارت بر تبلیغات، کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهند داشت.

چگونگی برگزاری الکترونیکی انتخابات

وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: انتخابات دارای ۲۵ فرآیند است اما آنچه که مردم در انتخابات بیشتر درگیر آن خواهند بود، احراز هویت و شمارش آرا است که با هماهنگی شورای نگهبان به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس یک هشتم صندوق‌های رأی را به صورت هوشمند و برای این کار ایجاد می‌کنیم. در واقع تا یک هشتم انتخابات به صورت هوشمند می‌تواند صورت بگیرد که البته باید در این خصوص با شورای نگهبان به توافق برسیم ضمن آنکه این یک هشتم حداقل است و می‌تواند میزان آن نیز افزایش یابد که آن هم باید به توافق با شورای نگهبان و تأیید آنها برسد.

وی افزود: از بدو امر کار و ثبت نام انتخابات به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. از جمله همین مسئله ثبت نام‌ها که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. تلاش داریم تا فرآیندهای دیگر انتخابات را یا به صورت کامل یا دست کم بخشی از آن را به شکل الکترونیکی انجام دهیم.

وزیر کشور در ادامه این گفت‌وگو به سوالی درباره تناسبی شدن انتخابات که با رای نمایندگان از اصلاح قانون انتخابات حذف شد، اظهار کرد: در موضوع تناسبی شدن انتخابات دو نگاه وجود داشت. بعضی نظام تناسبی را مثبت می‌دانند که می‌تواند عاملی برای حضور بیشتر گروه‌های و جریان‌های مختلف علاقمند به مشارکت شود.  

دکتر وحیدی افزود: مخالفان نیز حرف‌های دیگری داشتند که در نهایت، نتیجه بر این شد که فعلاً در این دوره از قانون حذف شد. البته آنچه که در قانون پیش بینی شده بود نظام تناسبی مطلق نبود بلکه نظام تناسبی و ترکیبی از اکثریت بود و با توجه به اشکالاتی که گرفته شد در نهایت، به حذف آن منجر شد.

انتخابات ترجمه جمهوریت نظام است

وزیر کشور در خصوص زمینه سازی‌های قانون برای حضور و مشارکت حداکثری مردم هم گفت: انتخابات دارای جایگاه برجسته‌ای در نظام ما است. حضرت امام خمینی (ره) در زمان جنگ و زیر بمباران‌های شدید حاضر نشدند حتی یک روز در انتخابات تأخیر ایجاد شود. همچنین رهبر معظم انقلاب در فتنه سال ۸۸ از بنیان‌های مردم سالاری و انتخابات در کشور دفاع کردند و جمهوریت نظام را برای همیشه تثبیت کردند.

دکتر وحیدی انتخابات را ترجمه جمهوریت نظام برشمرد و افزود: این نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی است، که البته دشمنان تلاش می‌کنند آن را از ما بگیرند و قطعاً در ۷ الی ۸ ماه مانده به انتخابات به هر طریقی تلاش خود را انجام خواهند داد تا با شایع پراکنی وگسترش یأس و ناامیدی میان مردم، آنها را برای حضور در انتخابات دلسرد کنند.

وی با تاکید بر اینکه همیشه تیر دشمنان به سنگ خورده است، خاطرنشان کرد: آنها به دروغ خود را طرفدار مردم نشان می‌دهند و از طرفی مردم را از حضور در انتخابات و تعیین سرنوشت خود منع می سازند، این عبرت آموز است و ان‌شاءالله انتخابات پر شوری را خواهیم داشت.

جایگاه احزاب و نقش آنها در قانون جدید انتخابات

وزیر کشور در خصوص جایگاه احزاب و نقش آنها در قانون جدید انتخابات اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ حزب ملی و استانی شناسنامه‌دار داریم که در وزارت کشور ثبت شده اند. یکی از کارهای مهم احزاب حضور در انتخابات و تشویق مردم و هواداران خود برای حضور چشمگیر در انتخابات است. ما هم همه زمینه‌های حضور و مشارکت آنها را فراهم می‌کنیم و هست. جلساتی هم با احزاب مختلف گذاشته شده است و امیدواریم گروه ها و احزاب با حضور خود به شور و نشاط در انتخابات کمک کنند.

آماده یک شروع خوب 

دکتر وحیدی اضافه کرد: ستاد انتخابات در وزارت کشور تاکنون ۱۰ جلسه برگزار کرده و کمیته‌های تخصصی را تشکیل داده است. در استان ها هم ستادهای انتخاباتی تشکیل و حدود پنج جلسه داشته اند. همچنین کارگروه‌های مورد نظر در فرمانداری‌ها شکل گرفته و جلسات توجیهی لازم در استان‌ها و فرمانداری‌های آنها برگزار شده است. زیر ساخت‌ها در وزارت کشور خیلی مناسب و آماده یک شروع خوب است.

اهمیت و نقش رسانه‌ها در انتخابات

وزیر کشور درباره انتظارات وزارت کشور از رسانه ها در انتخابات هم اظهار داشت: رسانه‌ها یک رکن در همه امور و از جمله در انتخابات هستند. امیدواریم رسانه‌ها فضای مثبت و پرنشاطی برای حضور مردم ایجاد کنند و اجازه دهند حرف‌های مثبت بهتر دیده و شنیده شود. هرچند تلاش‌های دشمنان برای جلوگیری از حضور گسترده مردم و زمینه‌سازی برای عدم حضور آنها صورت می‌گیرد، اما منفعت مصلحت و وحدت ملی در گرو حضور انتخابات است و رسانه‌ها باید آن را دنبال کنند.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات، اظهار داشت: همه داوطلبان در پیش ثبت نام شرکت کنند و انشاالله برخلاف تلاش‌های دشمنان انتخابات پرشوری خواهیم داشت. این انتخابات مظهر قدرت و منافع ملی ما در برابر دشمنان بیرونی است. هرچند آنها می‌خواهند این قدرت را از ما بگیرند اما حتماً مردم به تلاش‌های دشمنان پاسخ منفی خواهند داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید